modelomania

On board glow Driver

Υποβλήθηκε από Δημήτρης Τζανής
Τρίτη, 23 Νοέμβριος 2010

On Board Glow Driver



Το θέμα της διατήρησης του κινητήρα εν λειτουργία κατά την διάρκεια της πτήσης απασχολούσε και απασχολεί συνεχώς τους αερομοντελιστές.

 

Οι αιτίες της κράτησης του κινητήρα είναι πολλές και αλλάζουν από αεροπλάνο σε αεροπλάνο.

Κυριότερη από αυτές είναι η υψηλή θερμοκρασία από ελλιπή ψύξη.

Οι αιτίες αυτές όμως είναι αντικείμενο των μηχανικών και τις αντιπαρέρχομαι.

Θα ασχοληθούμε όμως με το μπουζί, το οποίο είναι μέρος του προβλήματος.

 

Στην ουσία, αυτό είναι μία αντίσταση πολύ χαμηλής τιμής σε ohms, όπου με μία μπαταρία 1,2 volt καταφέρνουμε να το κοκκινίσουμε και να ξεκινήσουμε τον κινητήρα είτε δίχρονος είναι είτε τετράχρονος.

Έχει παρατηρηθεί όμως, ότι ο κινητήρας στις χαμηλές στροφές κατά την διάρκεια ειδικά των ακροβατικών, όταν το ρεύμα του αέρος είναι τυρβώδες και πολυποίκιλο στη ροή του, ο κινητήρας σβήνει πιο εύκολα.

Ο βασικός λόγος που σβήνει ο κινητήρας είναι ο μεγάλος χρόνος που μεσολαβεί από έκρηξη σε έκρηξη και κρυώνει το μπουζί.

 

Υπάρχουν όμως και άλλοι λόγοι, που δεν γνωρίζω επακριβώς, γιατί οι αιτίες είναι πολλές, που στις περισσότερες περιπτώσεις ευθύνεται κατά βάσει ο αερομοντελιστής.

Το φαινόμενο όμως αυτό περιορίζεται αρκετά αν διατηρούμε το μπουζί συνεχώς θερμό από μία μπαταρία.

 

Φυσικά, είναι ευνόητο, ότι η παροχή του ρεύματος από την μπαταρία προς το μπουζί πρέπει να γίνεται μόνο όταν ο κινητήρας είναι στο ρελαντί, διότι:

 

  • Πρώτον το μπουζί είναι πολύ ενεργοβόρο, περίπου 5 watt και η μπαταρία θα ασθενήσει πολύ γρήγορα.
  • Δεύτερον ο κινητήρας από κάποιες στροφές και πάνω δεν έχει ανάγκη την θέρμανση του μπουζί από την μπαταρία, γιατί ο χρόνος μεταξύ δύο εκρήξεων είναι πολύ μικρός και διατηρείται ολοκόκκινο.

 

Η υλοποίηση μιας τέτοιας διάταξης επιτυγχάνεται με δύο τρόπους.

Ο ένας είναι απλός και ηλεκτρομηχανικός και ο άλλος είναι

ηλεκτρονικός.

 

Εδώ θα ασχοληθούμε με τον ηλεκτρονικό τρόπο, διότι ο ηλεκτρομηχανικός, παρόλο που είναι απλούστερος, θέλει μηχανολογικές γνώσεις και πολλή επιδεξιότητα εκ μέρους του αερομοντελιστή.

 

Μία ακόμη διευκόλυνση που μας προσφέρει αυτή η διάταξη είναι ότι δεν χρειάζεται κατά την φάση του ξεκινήματος της μηχανής μπαταρία για το μπουζί, αφού την μπαταρία 1,2 volt την φέρει το αεροπλάνο επάνω του.

 

Στο εμπόριο υπάρχουν ανάλογες συσκευές, που από την κύρια μπαταρία του δέκτη-servo τροφοδοτούν συγχρόνως και το μπουζί.

 

Είναι τραγικό λάθος η χρήση μιας τέτοιας συσκευής επάνω στο αερομοντέλο, διότι, τυχόν αστοχίας της εν πτήση, καταναλώνει πολύ ταχέως την μπαταρία με παράλληλη παράλυση των servo και ολική καταστροφή του αερομοντέλου.

Η χρήση επιπλέον μπαταρίας 1,2 volt είναι υποχρεωτική προϋπόθεση για την ασφαλή λειτουργία του συστήματος.

 


Το Κύκλωμα

 

 

 

Η διάταξη του κυκλώματος είναι λίγο πολύ γνωστή και η ραχοκοκαλιά του είναι το γνωστό και πολύ προσφιλές σε εμάς τους ηλεκτρονικούς, data flip flop CD4013, που στην περίπτωσή μας λειτουργεί υποδειγματικά.

 

Το κύκλωμα πιθανόν να φανεί λίγο σύνθετο, αλλά, εξηγώντας το, θα λυθούν όλες οι απορίες.

 

Έχει δύο εισόδους, η μια (α), που συνδέεται με το κανάλι του δέκτη Νο3 servo γκαζιού και η άλλη (β),που συνδέεται με άλλο κανάλι του ίδιου δέκτη Νο6, Νο7 ή κάποιο άλλο που ελέγχεται από κάποιο διακόπτη, που οι περισσότερες RC έχουν.

 

Η χρησιμοποίηση της εισόδου (β) κρίνεται απαραίτητη, διότι ο διακόπτης επί της RC είναι ο master switch της διάταξης ασχέτως της θέσεως του stick του γκαζιού. Δηλαδή, μόνο αν ο διακόπτης είναι σε θέση (on) το μπουζί τροφοδοτείται από την μπαταρία, όταν βέβαια το stick του γκαζιού είναι από το σημείο που το ρυθμίσαμε και λιγότερο.


Στη θέση (off) το μπουζί δεν τροφοδοτείται ποτέ.

 

Επάνω στην πλακέτα υπάρχουν δύο jumper, όπου με το ένα καθορίζουμε την πολικότητα του παλμού για την περίπτωση του ανάποδου servo και με το άλλο τη πολικότητα του διακόπτη.

 

Επίσης, υπάρχει και ένα λαμπάκι led, το οποίο ανάβει μόνο όταν το μπουζί τροφοδοτείται από την μπαταρία.

 

Η έξοδος είναι ένας ηλεκτρονικός διακόπτης υψηλού ρεύματος (MOSFET), που τίθεται εν σειρά με την μπαταρία και το μπουζί.



Η πολικότητα βέβαια έχει σημασία αν τοποθετηθεί ανάποδα. Όμως καμιά ζημία δεν θα συμβεί, απλά το μπουζί θα κοκκινίζει συνεχώς.

 

Το τρίμμερ επάνω στην πλακέτα ρυθμίζει το σημείο του stick, που η μπαταρία αρχίζει να τροφοδοτεί το μπουζί.

 

Για την μπαταρία δεν κάνω καμία υπόδειξη, διότι υπάρχουν πολλές

και καλές στο εμπόριο και χωρίς κανένα πρόβλημα μπορούμε να την φορτίζουμε χωρίς να την αποσυνδέουμε από το κύκλωμα.

 

Όταν δε ο διακόπτης του αεροπλάνου είναι off, η μπαταρία 1,2 volt τίθεται σε αναμονή, χωρίς να υπάρχει καμία απολύτως διαρροή αποφόρτισης από την διάταξη.


Κατάλογος Εξαρτημάτων

R1=100K

R2=68K

R3=100K

R4=100K

R5=68K

R6=100K

R7=100K

R8=47K

R9=47K

R10=47K

R11=1K

R12=22K

C1=0.1UF

C2=0.022UF

C3=0.022UF

C4=10UF

 


L1=3mm LED

 


P1=100K

 


J1=CHARGE

TR1=BC337

TR2=BC337

TR3=BC337

TR4=BC337

TR5=BC337

 


D1=1N4148

 


Q1=IRFP4010

 


IC1=CD4013

IC2=CD4013


Εννοείται ότι δεν κατέχω το αλάθητο. Τυχόν αντίθετες απόψεις είναι σεβαστές.


Δημήτρης Τζανής

 

Τελευταία ενημέρωση Παρασκευή, 13 Μάιος 2011
english greek

Polls

Ποιά είναι η γνώμη σας για το modelomania.gr?

Αποτελέσματα


Επιλογή Εμφάνισης

ks-lservice

Ημερολόγιο

Πέμπτη
30
Νοεμβρίου
2023
Ανατ.: 07.24
Δύση: 17.01
Σελήνη
18 ημερών

Σήμερα Γιορτάζουν
Ανδρέας, Ανδριανή
Ακολουθεί...
4/12
Βαρβάρα

Ποιός είναι συνδεδεμένος ...

Έχουμε 18 επισκέπτες σε σύνδεση

Στατιστικά


web counters