modelomania

Sukhoi 29S 2.6m – Sebart

Έχει γραφτεί από Γιώργος Αυγερινόπουλος
Τρίτη, 28 Δεκέμβριος 2010

Πτητικές Δοκιμές 6η Φάση

Έχουμε καιρό να τα πούμε και πολλοί φίλοι αναγνώστες, αναρωτήθηκαν για το λόγο αυτής της σημαντικής καθυστέρησης, στην καταγραφή των πτητικών δοκιμών. Η αλήθεια είναι, πως συνέτρεξαν διάφοροι παράγοντες που συνετέλεσαν ώστε η διαδικασία των δοκιμών να διαρκέσει όλο αυτό το χρονικό διάστημα.

Στις 27 Ιανουαρίου 2011, μετέφερα το αεροπλάνο στα Μέγαρα (Dounis Airfield) μαζί με όλη την οικογένεια και το Δημητράκη! Εκεί, μας περίμενε ο αγαπητός φίλος Πέτρος Ντούνης, ο οποίος είχε δεσμευτεί να αναλάβει την ευθύνη των δοκιμών. Η ημέρα δεν ήταν ιδιαίτερα καλή και οι θερμοκρασίες σχετικά χαμηλές, που όμως δεν μας εμπόδισαν να ξεκινήσουμε.

Πρώτο μέλημα ήταν η συναρμολόγηση του αεροσκάφους και οι δοκιμές χειρισμού πηδαλίων. Ο Πέτρος διαπίστωσε μία αβλεψία μου, όσον αφορά τον προγραμματισμό, σχετικά με την κίνηση των ailerons, και βέβαια εκμεταλλεύτηκε την ευκαιρία για να κάνει δηλώσεις, στην κάμερα που κατέγραφε την όλη διαδικασία. Συγχωρέστε με, αλλά το κομμάτι αυτό δεν το έχω συμπεριλάβει στο βίντεο των πτητικών δοκιμών! Μετά κάναμε range test και ήρθε η στιγμή να βάλουμε μπρος τον κινητήρα.

Ο κινητήρας είχε δουλέψει στο σπίτι, καταναλώνοντας δύο ρεζερβουάρ, με τις προϋποθέσεις που όριζε ο κατασκευαστής, οπότε ήταν σχετικά έτοιμος για την πρώτη πτήση.

Αμέσως και χωρίς πρόβλημα, τέθηκε σε λειτουργία, με τη βοήθεια μίζας υψηλής ισχύος που μου είχε δανείσει ο Δημητράκης. Ρυθμίσαμε το ρελαντί, το μέγιστο των στροφών και επαληθεύσαμε τις ρυθμίσεις του καρμπυρατέρ.

Στο σημείο αυτό, παγιδευτήκαμε και εντοπίσαμε ένα υποτιθέμενο πρόβλημα, χωρίς να λάβουμε υπόψη μας κάποιους άλλους παράγοντες, που θα σας εξηγήσω στη συνέχεια.

Ο κινητήρας, ενώ φαινόταν ότι στο έδαφος δούλευε χωρίς πρόβλημα, από 1.700 στροφές έως 6.800 που είναι οι μέγιστες, είχε μία αστάθεια στις χαμηλές στροφές, δηλαδή στις 1.400 που ήταν οι στροφές εκείνες που το μοντέλο δεν κυλούσε στο έδαφος. Η αστάθεια αυτή εμφανιζόταν, εάν άφηνες τον κινητήρα για μεγάλο χρονικό διάστημα στο ρελαντί (30 δευτερόλεπτα) και μετά του ζητούσες μία γρήγορη επιτάχυνση, ανεβάζοντας το στικ από το νεκρό στο μέγιστο αστραπιαία. Σε αυτή την περίπτωση, ο κινητήρας εμφάνιζε ασταθή λειτουργία από κακή τροφοδοσία.

Επειδή έχω κρατήσει ιδιαίτερα φιλικές σχέσεις με τον κατασκευαστή των κινητήρων Claudio Magni, τον πήρα εκείνη τη στιγμή τηλέφωνο, ενημερώνοντάς τον για το συμβάν. Μου συνέστησε να αυξήσουμε το ελάχιστο όριο του καρμπυρατέρ από 1 ¼ της στροφής σε 1,5 ή και λίγο περισσότερο. Το πρόβλημα βελτιώθηκε, χωρίς όμως να εξαλειφθεί. Με αυτές τις συνθήκες, ο Πέτρος το πέταξε, κάνοντας δύο πτήσεις, άκρως εντυπωσιακές. Βεβαίως, προηγουμένως, είχαμε φροντίσει να προγραμματίσουμε στην κατεύθυνση μέσω διακόπτη, την δυνατότητα επιλογής δύο διαφορετικών ρελαντί. Ένα στις 1.400 στροφές, που ουσιαστικά το μοντέλο δεν κυλούσε και ένα υψηλότερο στις 1.700 στροφές περίπου, που χρησιμοποιούσαμε κατά τη διάρκεια της πτήσης.

Μετά από σύμφωνη γνώμη του Claudio, έστειλα τον κινητήρα στην Ιταλία για έλεγχο. Ήμουν σε τηλεφωνική επικοινωνία μαζί του και τελικά διαπιστώθηκε ότι ο κινητήρας δούλευε άψογα, βάσει των στάνταρντ της εταιρείας. Το πρόβλημα που εμείς ανακαλύψαμε οφειλόταν στις επιδόσεις του καρμπυρατέρ Walbro, που όλοι οι κατασκευαστές κινητήρων συνήθως χρησιμοποιούν. Ο Claudio μου είπε, ότι το καρμπυρατέρ αυτό, όταν μένει για μεγάλο χρονικό διάστημα στο ρελαντί, δυστυχώς φυλάσσει στο εσωτερικό του ελάχιστο καύσιμο και εάν απότομα ζητήσεις υψηλές επιδόσεις από τον κινητήρα, τότε ο κινητήρας δεν μπορεί να τις δώσει διότι το καρμπυρατέρ δεν είναι σε θέση να δώσει το απαραίτητο μείγμα.

Ο κινητήρας γύρισε πίσω, τον τοποθετήσαμε ξανά στο αεροπλάνο και στις 30 Απριλίου 2011 ξαναπήγαμε στα Μέγαρα να δοκιμαστεί από τον Πέτρο. Κάνοντας μία συζήτηση με άλλους αερομοντελιστές, που διέθεταν ανταγωνιστικούς κινητήρες του “Mintor”, μου εκμυστηρεύτηκαν ότι το ρελαντί στους δικούς τους κινητήρες το έχουν ορίσει στις 1.700 στροφές περίπου. Αυτό, επιβεβαίωσε τα όσα μου εξήγησε ο Claudio. Στη δική μου περίπτωση, το πρόβλημα φάνηκε περισσότερο, γιατί κανένας ανταγωνιστικός κινητήρας 110 κυβ. εκατ. δεν βγάζει 43 kg ώση και δεν είναι βέβαια τοποθετημένος σε μοντέλα που ζυγίζουν μόλις 12 με 13 kg.

Ο Πέτρος είχε εκπλαγεί, πώς είχα εφοδιάσει τον κινητήρα με μία έλικα 28X10, όταν αυτός δεν την είχε τοποθετήσει ούτε σε κινητήρες 150 κυβ. εκατ. Συνεπώς, είχα στα χέρια μου, ένα πανάλαφρο μοντέλο, με ένα κινητήρα υψηλών επιδόσεων (τετραπλάσιας σχεδόν ώσης από το βάρος του) που κάνει hover, στα χέρια του Πέτρου βέβαια, με το 30 – 40% της ισχύος του και ανεβαίνει κάθετα, χωρίς περιορισμό, μόνο με το 40% της ισχύος του. Λογικό είναι, αυτός ο συνδυασμός να χρειάζεται ένα ασυνήθιστα χαμηλό ρελαντί (1.400 στροφές) για να μείνει ακίνητο στο έδαφος.

Όλοι εντυπωσιαστήκαμε από τη σταθερότητα του μοντέλου και από την ευκολία του να ανταποκριθεί σε οποιοδήποτε ακροβατικό.

Στο βίντεο που ακολουθεί, θα πάρετε μόνο μία μικρή γεύση, του τι προέκυψε από την τελευταία δοκιμαστική πτήση, λαμβάνοντας υπόψη ότι ο Πέτρος δεν γνώριζε πτητικά το μοντέλο και ήταν υποχρεωμένος να το πετά συντηρητικά, γιατί διαφορετικά αντί να ανέβαινε η δική του αδρεναλίνη θα ανέβαινε η δική μου!











Γιώργος Αυγερινόπουλος




Τελευταία ενημέρωση Παρασκευή, 29 Ιούλιος 2011
< Προηγούμενα Επόμενα >
english greek

Polls

Ποιά είναι η γνώμη σας για το modelomania.gr?

Αποτελέσματα


Ο καιρός στα Μέγαρα

Ο καιρός τώρα
Βροχή Βροχή
Θερμοκρασία: 16 °C
Κυριακή, 17 Δεκ
Κυρίως συννεφιασμένος με δυνατές βροχές Κυρίως συννεφιασμένος με δυνατές βροχές
Θερμοκρασία: 9 ως 19 °C
Δευτέρα, 18 Δεκ
Καταιγίδες Καταιγίδες
Θερμοκρασία: 7 ως 15 °C
Τρίτη, 19 Δεκ
Μερική λιακάδα Μερική λιακάδα
Θερμοκρασία: 6 ως 12 °C

Επιλογή Εμφάνισης

ks-lservice

Ημερολόγιο

Σάββατο
16
Δεκεμβρίου
2017
Ανατ.: 07.38
Δύση: 17.01
Σελήνη
28 ημερών

Σήμερα Γιορτάζουν
Μόδεστος
Ακολουθεί...
17/12
Δανιήλ, Διονύσιος, Κυριακή των Προπατόρων (Ααρών, Αβραάμ, Αδάμ, Αδαμάντιος, Διαμαντής, Αδαμαντία, Δαβίδ, Δανάη, Δανιήλ, Δεβόρα, Εσθήρ, Έυα, Ισαάκ, Ιώβ, Νώε, Ραχήλ, Ρεβέκκα, Ρουμπίνη, Σάρα)

Ποιός είναι συνδεδεμένος ...

Έχουμε 45 επισκέπτες σε σύνδεση

Στατιστικά


web counters