


On board glow Driver
On Board Glow Driver

Το θέμα της διατήρησης του κινητήρα εν λειτουργία κατά την διάρκεια της πτήσης απασχολούσε και απασχολεί συνεχώς τους αερομοντελιστές.
Οι αιτίες της κράτησης του κινητήρα είναι πολλές και αλλάζουν από αεροπλάνο σε αεροπλάνο.
Κυριότερη από αυτές είναι η υψηλή θερμοκρασία από ελλιπή ψύξη.
Οι αιτίες αυτές όμως είναι αντικείμενο των μηχανικών και τις αντιπαρέρχομαι.
Θα ασχοληθούμε όμως με το μπουζί, το οποίο είναι μέρος του προβλήματος.
Στην ουσία, αυτό είναι μία αντίσταση πολύ χαμηλής τιμής σε ohms, όπου με μία μπαταρία 1,2 volt καταφέρνουμε να το κοκκινίσουμε και να ξεκινήσουμε τον κινητήρα είτε δίχρονος είναι είτε τετράχρονος.
Έχει παρατηρηθεί όμως, ότι ο κινητήρας στις χαμηλές στροφές κατά την διάρκεια ειδικά των ακροβατικών, όταν το ρεύμα του αέρος είναι τυρβώδες και πολυποίκιλο στη ροή του, ο κινητήρας σβήνει πιο εύκολα.
Ο βασικός λόγος που σβήνει ο κινητήρας είναι ο μεγάλος χρόνος που μεσολαβεί από έκρηξη σε έκρηξη και κρυώνει το μπουζί.
Υπάρχουν όμως και άλλοι λόγοι, που δεν γνωρίζω επακριβώς, γιατί οι αιτίες είναι πολλές, που στις περισσότερες περιπτώσεις ευθύνεται κατά βάσει ο αερομοντελιστής.
Το φαινόμενο όμως αυτό περιορίζεται αρκετά αν διατηρούμε το μπουζί συνεχώς θερμό από μία μπαταρία.
Φυσικά, είναι ευνόητο, ότι η παροχή του ρεύματος από την μπαταρία προς το μπουζί πρέπει να γίνεται μόνο όταν ο κινητήρας είναι στο ρελαντί, διότι:
- Πρώτον το μπουζί είναι πολύ ενεργοβόρο, περίπου 5 watt και η μπαταρία θα ασθενήσει πολύ γρήγορα.
- Δεύτερον ο κινητήρας από κάποιες στροφές και πάνω δεν έχει ανάγκη την θέρμανση του μπουζί από την μπαταρία, γιατί ο χρόνος μεταξύ δύο εκρήξεων είναι πολύ μικρός και διατηρείται ολοκόκκινο.
Η υλοποίηση μιας τέτοιας διάταξης επιτυγχάνεται με δύο τρόπους.
Ο ένας είναι απλός και ηλεκτρομηχανικός και ο άλλος είναι
ηλεκτρονικός.
Εδώ θα ασχοληθούμε με τον ηλεκτρονικό τρόπο, διότι ο ηλεκτρομηχανικός, παρόλο που είναι απλούστερος, θέλει μηχανολογικές γνώσεις και πολλή επιδεξιότητα εκ μέρους του αερομοντελιστή.
Μία ακόμη διευκόλυνση που μας προσφέρει αυτή η διάταξη είναι ότι δεν χρειάζεται κατά την φάση του ξεκινήματος της μηχανής μπαταρία για το μπουζί, αφού την μπαταρία 1,2 volt την φέρει το αεροπλάνο επάνω του.
Στο εμπόριο υπάρχουν ανάλογες συσκευές, που από την κύρια μπαταρία του δέκτη-servo τροφοδοτούν συγχρόνως και το μπουζί.
Είναι τραγικό λάθος η χρήση μιας τέτοιας συσκευής επάνω στο αερομοντέλο, διότι, τυχόν αστοχίας της εν πτήση, καταναλώνει πολύ ταχέως την μπαταρία με παράλληλη παράλυση των servo και ολική καταστροφή του αερομοντέλου.
Η χρήση επιπλέον μπαταρίας 1,2 volt είναι υποχρεωτική προϋπόθεση για την ασφαλή λειτουργία του συστήματος.
Το Κύκλωμα

Η διάταξη του κυκλώματος είναι λίγο πολύ γνωστή και η ραχοκοκαλιά του είναι το γνωστό και πολύ προσφιλές σε εμάς τους ηλεκτρονικούς, data flip flop CD4013, που στην περίπτωσή μας λειτουργεί υποδειγματικά.
Το κύκλωμα πιθανόν να φανεί λίγο σύνθετο, αλλά, εξηγώντας το, θα λυθούν όλες οι απορίες.
Έχει δύο εισόδους, η μια (α), που συνδέεται με το κανάλι του δέκτη Νο3 servo γκαζιού και η άλλη (β),που συνδέεται με άλλο κανάλι του ίδιου δέκτη Νο6, Νο7 ή κάποιο άλλο που ελέγχεται από κάποιο διακόπτη, που οι περισσότερες RC έχουν.
Η χρησιμοποίηση της εισόδου (β) κρίνεται απαραίτητη, διότι ο διακόπτης επί της RC είναι ο master switch της διάταξης ασχέτως της θέσεως του stick του γκαζιού. Δηλαδή, μόνο αν ο διακόπτης είναι σε θέση (on) το μπουζί τροφοδοτείται από την μπαταρία, όταν βέβαια το stick του γκαζιού είναι από το σημείο που το ρυθμίσαμε και λιγότερο.

Στη θέση (off) το μπουζί δεν τροφοδοτείται ποτέ.
Επάνω στην πλακέτα υπάρχουν δύο jumper, όπου με το ένα καθορίζουμε την πολικότητα του παλμού για την περίπτωση του ανάποδου servo και με το άλλο τη πολικότητα του διακόπτη.
Επίσης, υπάρχει και ένα λαμπάκι led, το οποίο ανάβει μόνο όταν το μπουζί τροφοδοτείται από την μπαταρία.
Η έξοδος είναι ένας ηλεκτρονικός διακόπτης υψηλού ρεύματος (MOSFET), που τίθεται εν σειρά με την μπαταρία και το μπουζί.

Η πολικότητα βέβαια έχει σημασία αν τοποθετηθεί ανάποδα. Όμως καμιά ζημία δεν θα συμβεί, απλά το μπουζί θα κοκκινίζει συνεχώς.
Το τρίμμερ επάνω στην πλακέτα ρυθμίζει το σημείο του stick, που η μπαταρία αρχίζει να τροφοδοτεί το μπουζί.
Για την μπαταρία δεν κάνω καμία υπόδειξη, διότι υπάρχουν πολλές
και καλές στο εμπόριο και χωρίς κανένα πρόβλημα μπορούμε να την φορτίζουμε χωρίς να την αποσυνδέουμε από το κύκλωμα.
Όταν δε ο διακόπτης του αεροπλάνου είναι off, η μπαταρία 1,2 volt τίθεται σε αναμονή, χωρίς να υπάρχει καμία απολύτως διαρροή αποφόρτισης από την διάταξη.
Κατάλογος Εξαρτημάτων
R1=100K
R2=68K
R3=100K
R4=100K
R5=68K
R6=100K
R7=100K
R8=47K
R9=47K
R10=47K
R11=1K
R12=22K
C1=0.1UF
C2=0.022UF
C3=0.022UF
C4=10UF
L1=3mm LED
P1=100K
J1=CHARGE
TR1=BC337
TR2=BC337
TR3=BC337
TR4=BC337
TR5=BC337
D1=1N4148
Q1=IRFP4010
IC1=CD4013
IC2=CD4013
Εννοείται ότι δεν κατέχω το αλάθητο. Τυχόν αντίθετες απόψεις είναι σεβαστές.
Δημήτρης Τζανής
Έχει παρατηρηθεί όμως, ότι ο κινητήρας στις χαμηλές στροφές κατά την διάρκεια ειδικά των ακροβατικών, όταν το ρεύμα του αέρος είναι τυρβώδες και πολυποίκιλο στη ροή του, ο κινητήρας σβήνει πιο εύκολα.
Ο βασικός λόγος που σβήνει ο κινητήρας είναι ο μεγάλος χρόνος που μεσολαβεί από έκρηξη σε έκρηξη και κρυώνει το μπουζί.
Υπάρχουν όμως και άλλοι λόγοι, που δεν γνωρίζω επακριβώς, γιατί οι αιτίες είναι πολλές, που στις περισσότερες περιπτώσεις ευθύνεται κατά βάσει ο αερομοντελιστής.
Το φαινόμενο όμως αυτό περιορίζεται αρκετά αν διατηρούμε το μπουζί συνεχώς θερμό από μία μπαταρία.
Φυσικά, είναι ευνόητο, ότι η παροχή του ρεύματος από την μπαταρία προς το μπουζί πρέπει να γίνεται μόνο όταν ο κινητήρας είναι στο ρελαντί, διότι:
- Πρώτον το μπουζί είναι πολύ ενεργοβόρο, περίπου 5 watt και η μπαταρία θα ασθενήσει πολύ γρήγορα.
- Δεύτερον ο κινητήρας από κάποιες στροφές και πάνω δεν έχει ανάγκη την θέρμανση του μπουζί από την μπαταρία, γιατί ο χρόνος μεταξύ δύο εκρήξεων είναι πολύ μικρός και διατηρείται ολοκόκκινο.
Η υλοποίηση μιας τέτοιας διάταξης επιτυγχάνεται με δύο τρόπους.
Ο ένας είναι απλός και ηλεκτρομηχανικός και ο άλλος είναι
ηλεκτρονικός.
Εδώ θα ασχοληθούμε με τον ηλεκτρονικό τρόπο, διότι ο ηλεκτρομηχανικός, παρόλο που είναι απλούστερος, θέλει μηχανολογικές γνώσεις και πολλή επιδεξιότητα εκ μέρους του αερομοντελιστή.
Μία ακόμη διευκόλυνση που μας προσφέρει αυτή η διάταξη είναι ότι δεν χρειάζεται κατά την φάση του ξεκινήματος της μηχανής μπαταρία για το μπουζί, αφού την μπαταρία 1,2 volt την φέρει το αεροπλάνο επάνω του.
Στο εμπόριο υπάρχουν ανάλογες συσκευές, που από την κύρια μπαταρία του δέκτη-servo τροφοδοτούν συγχρόνως και το μπουζί.
Είναι τραγικό λάθος η χρήση μιας τέτοιας συσκευής επάνω στο αερομοντέλο, διότι, τυχόν αστοχίας της εν πτήση, καταναλώνει πολύ ταχέως την μπαταρία με παράλληλη παράλυση των servo και ολική καταστροφή του αερομοντέλου.
Η χρήση επιπλέον μπαταρίας 1,2 volt είναι υποχρεωτική προϋπόθεση για την ασφαλή λειτουργία του συστήματος.
Το Κύκλωμα


R1=100K
R2=68K
R3=100K
R4=100K
R5=68K
R6=100K
R7=100K
R8=47K
R9=47K
R10=47K
R11=1K
R12=22K
C1=0.1UF
C2=0.022UF
C3=0.022UF
C4=10UF
L1=3mm LED
P1=100K
J1=CHARGE
TR1=BC337
TR2=BC337
TR3=BC337
TR4=BC337
TR5=BC337
D1=1N4148
Q1=IRFP4010
IC1=CD4013
Κύριο Μενού
Αρχική Συνεργάτες Τα μοντέλα μας Σας ενδιαφέρει Ποδήλατο (mountain bike) Συνδέσεις ΕπικοινωνίαΆρθρα
Άρθρα γενικάPolls
Τα πιο δημοφιλή
- Sukhoi 29S 2.6m – Sebart
- BREDA Ba.88 Lince
- Πώς να δαμάσετε τους τετράχρονους O.S Engines
- Agusta A109 Power
- Cessna 337 Skymaster
- Πανελλήνιοι Αγώνες Scale 2010
- Field Box (Αερομοντελιστική Εργαλειοθήκη)
- Η Εγκατάσταση των ηλεκτρονικών μέσα στο Αερομοντέλο
- Led on Board
- Προσοχή-προσοχή ZERO στον ορίζοντα
- Combat
- Μια πανέμορφη διαδρομή στο Τατόϊ
Ο καιρός στα Μέγαρα
Ο καιρός τώρα
Θερμοκρασία: 29 °C Σάββατο, 03 Ιούν

Θερμοκρασία: 17 ως 27 °C Κυριακή, 04 Ιούν

Θερμοκρασία: 18 ως 27 °C Δευτέρα, 05 Ιούν

Θερμοκρασία: 19 ως 28 °C
Επιλογή Εμφάνισης

Ημερολόγιο
Μάρθα, Πεντηκοστή
Ποιός είναι συνδεδεμένος ...
Σχετικοί σύνδεσμοι
- Combat
- Led on Board
- Current Monitor
- Η Εγκατάσταση των ηλεκτρονικών μέσα στο Αερομοντέλο
- Ενδείκτης τάσεως 4,8V ακριβείας
- Ένα μαντρόσκυλο μέσα στο αερομοντέλο
- Cessna 337 Skymaster
- Field Box (Αερομοντελιστική Εργαλειοθήκη)
- Linear Regulator
- JU87 Stukas
- Από (Τζανή Δημήτρη)
- Ταυτότητα
- Προσοχή-προσοχή ZERO στον ορίζοντα
- Η κατασκευή της κορδέλας COMBAT
- Πώς να δαμάσετε τους τετράχρονους O.S Engines
- Αντικατάσταση του On/Off διακόπτη
- Διεθνής Έκθεση Νυρεμβέργης
- Mini Field Box
- SAITO FG-57T